‘We willen regisseur zijn in het circulaire speelveld’

08-07-2022
John Faas reikt de Maatwerk Awards uit.
John Faas reikt de Maatwerk Awards uit.

Een continue drang tot innovatie maakt Baars & Bloemhoff al vijftig jaar  de ideale zakenpartner voor interieurbouwers. De komende vijf jaar zouden wel eens baanbrekend kunnen worden. In dit lustrum wil de leverancier uitgroeien tot het platform waar interieurbouwers alle nodige materialen voor hun projecten kunnen bestellen. Dat blijkt uit een interview met business unit manager John Faas en category manager Jeroen van der Lip.

John Faas reikt de Maatwerk Awards uit.
John Faas reikt de Maatwerk Awards uit.

In 50 jaar tijd is Baars & Bloemhoff uitgegroeid tot de grootste plaatmaterialenleverancier van Nederland. Wat is de verklaring voor dit succes? 

Het assortiment breidt zich steeds verder uit.
Het assortiment breidt zich steeds verder uit.

John: ‘De grootste worden is nooit een doel op zich geweest. Gerard Bloemhoff heeft altijd het lef gehad om zaken anders te doen dan anderen. Met als gevolg dat juist daarom klanten zich aan hem binden. Nog steeds ontwikkelen we producten en diensten waarvan klanten nog niet weten dat ze er behoefte aan hebben. Als je durft te vernieuwen voordat de vraag ontstaat, dan word je beloond. De waardering vanuit de klant stijgt, de vraag naar je producten neemt toe. Deze visie heeft ervoor gezorgd dat we staan waar we nu staan.’ 

Het aandeel post-consumer hergebruikt hout wordt steeds groter.
Het aandeel post-consumer hergebruikt hout wordt steeds groter.

Jullie zoeken dus voortdurend naar oplossingen waar de sector in de toekomst behoefte aan heeft. Noem eens een aansprekend voorbeeld. 

Klanten worden altijd zo goed mogelijk voorzien in hun behoeften.
Klanten worden altijd zo goed mogelijk voorzien in hun behoeften.

Jeroen: ‘We hebben de ambitie om binnen vijf uit te groeien tot het platform waar de interieurbouwer alles kan vinden waarmee hij zijn projecten kan realiseren. Dan heb je het over een vier tot vijf keer zo groot assortiment, met nieuwe producten die dichtbij onze klantengroepen liggen. Wij leveren nu nog een beperkt aantal producten die voor de interieurwereld interessant zijn. De mogelijkheden zijn echt oneindig.’ 

John: ‘Ons toekomstige assortiment moet bestaan uit precies die artikelen die iedere interieurbouwer en meubelmaker nodig heeft om zijn project af te kunnen ronden. En wat dat is bepalen wij niet, maar de klant zelf. Als de klant het bij ons zoekt, moet de klant het kunnen vinden. Daar staan we voor!’ 

Jeroen: ‘Door onze grote voorraad en de online beschikbaarheid van onze producten zijn we in staat om klanten optimaal te bedienen. Dat vormt natuurlijk een solide basis. Tevens staat een snelle levering bij ons hoog in het vaandel. We steken veel tijd en energie in het optimaliseren van ons online platform. Klanten waarderen het zeer dat alle informatie over onze producten online helder en overzichtelijk is terug te vinden. We investeren voortdurend om dit online plaatje waar mogelijk nog aantrekkelijker te maken.’ 

John: ‘Klanten weten precies op welk moment een bepaald product beschikbaar is. Alle data in onze systemen hebben we ontsloten voor de klant. Ze weten welke certificeringen en regelgeving aan producten gekoppeld zijn en hoe ze materialen het beste kunnen verwerken. De tijd dat men vele telefoontjes moest plegen en documenten moest opvragen om specificaties over producten te verkrijgen is voorbij. De klant heeft door onze manier van werken de macht in handen om met onze kennis aan de slag te gaan. Juist omdat we zo transparant zijn hebben we een goede band met onze klanten en toeleveranciers opgebouwd.’

Baars & Bloemhoff werd in 1999 overgenomen door De Stiho Groep. Is er sprake van een wisselwerking tussen beide partijen? 

John: ‘Vanaf 2012 is de samenwerking echt geïntensiveerd. Door gezamenlijk te investeren in onder meer e-commerce, logistiek, infrastructuur, financiën, duurzaamheid en werkgeverschap hebben we onze business flink kunnen verbeteren. Gezien de grote uitdagingen die ons te wachten staan is een goede samenwerking een must.’ 

Kun je de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst schetsen? 

John: ‘Allereerst hebben we te maken met een enorme schaarste op de arbeidsmarkt. Vroeger stonden er tien mensen in de rij om voor je te werken, nu staan er tien bedrijven in de rij om de sollicitant voor je neus weg te kapen. Voor een deel ligt de oplossing in automatisering. Je moet met zo min mogelijk mensenhanden je materialen en producten bij de  eindgebruiker zien te krijgen. De tweede uitdaging betreft de circulaire transitie. We zijn met ons bedrijf groot geworden in de lineaire economie. Maar hoe ons businessmodel eruit ziet in een circulaire economie is zeer de vraag. Zijn we dan nog bezig met het leveren van materialen? Of bijvoorbeeld met het verspreiden van kennis of het bij elkaar brengen van vraag en aanbod? Het is nog onzeker. Wat we wel weten is dat we regisseur willen zijn in het circulaire speelveld.’ 

Als je kijkt naar de materialen die jullie al een halve eeuw leveren, heb je dan belangrijke ontwikkelingen de revue zien passeren? 

John: ‘Eigenlijk is er in die 50 jaar niet zo gek veel veranderd. Fascinerend is dat in de laatste jaren vrijwel alle grote producenten  hun pijlen richten op circulariteit en duurzaamheid. Twee van onze merken, Pfleiderer en Unilin, zetten bijvoorbeeld steeds grotere stappen om het aandeel post-consumer hergebruikt hout te vergroten en dus reststromen te laten terugkeren naar de fabriek. Verder kijkt men in de interieurbranche veel kritischer naar het gebruik van grondstoffen. Indien je als producent niet aan kunt tonen dat jouw grondstoffen hergebruikt kunnen worden, zet je jezelf buitenspel.’ 

Jullie organiseren voor de vierde keer de Baars & Bloemhoff Maatwerk Awards, de vakprijzen voor en door interieurbouwers. Merk je aan de inzendingen ook dat de aandacht voor duurzaamheid en circulariteit toeneemt? 

John: ‘Zeker. Uit ons recente onderzoek onder interieurbouwers blijkt dat ze hergebruik van materialen als belangrijkste criterium beschouwen in hun projecten. Volgend jaar willen we circulariteit en duurzaamheid bij de toekenning van de Maatwerk Awards zwaarder laten wegen dan bijvoorbeeld diversiteit van materialen. Esthetiek verliest het van circulariteit.’ 

Kunnen jullie tot slot aangeven waarom het zo fijn is om bij Baars & Bloemhoff te werken? 

Jeroen: ‘Dan kom ik toch weer uit bij de manier waarop bij ons altijd de klant centraal staat. Met ons verkoopteam, onze e-commerce kanalen en onze logistiek zijn we voortdurend bezig om de klant zo goed mogelijk te voorzien in zijn behoeften.’ 

John: ‘Ik vind het ook mooi dat we niet alleen bezig zijn met de dag van vandaag of morgen. Door na te denken over thema’s als duurzaamheid en circulariteit richten we ons behalve op het gezond houden van onze organisatie ook op zaken die goed zijn voor de volgende generatie. Dat is een geweldige drijfveer, waardoor je ook andere keuzes maakt. Keuzes die dicht bij je eigen intrinsieke motivatie liggen. Hierdoor zijn de belangrijkste pijlers van je onderneming ook die van jezelf. 

De andere keuzes die je maakt, kun je daar een voorbeeld van noemen? 

John: ‘Samen met de CBM zijn we bijvoorbeeld WoodLoop gestart. [Een initiatief dat elke houtverwerker, retailer en plaatmateriaalproducent in staat stelt om mdf en spaanplaat gemakkelijk én betaalbaar te recyclen, red.] We doen er alles aan om dit initiatief van de grond te krijgen, terwijl je op allerlei drempels stuit, bijvoorbeeld op het vlak van wet- en regelgeving en beschikbare technieken. Theoretisch werkt WoodLoop, operationeel en financieel nog niet. De theorie toetsen in de praktijk, dat is fantastisch om te doen en niet in rendement uit te drukken. Het vraagt veel van je mensen en middelen, maar we geloven heilig dat dit soort modellen de toekomst heeft.’

Tekst: Ralf Pijnenburg

Foto’s: Willeke Machiels (l) en Wouter van der Sar.