Stijlbreuk in jaren dertig-woning

Stijlbreuk in jaren dertig-woning

Een jaren dertig-woning in Zeist kreeg aan de achterzijde een uitbouw die in die klassieke woning als een statement mag worden gezien. Koele en minimalistische materialen met eikenhout als warme tegenhanger geven de woning een aangename uitstraling. ‘Er is veel werk verricht om het ontwerp zo simpel te laten lijken.’

Stijlbreuk in jaren dertig-woning

De eigenaren zochten een stijlbreuk met hun woning, iets anders dan de trends die je ziet, zegt Sanne Dijkers, interieurontwerper bij Set interieur. ‘Je kunt kiezen voor een verbouwing in de stijl van de bestaande woning, of een afgeleide ervan. In samenspraak met de opdrachtgevers vond ik het leuk iets heel anders te doen.’

Stijlbreuk in jaren dertig-woning

Zij heeft daarbij het voordeel dat Set interieur onderdeel uitmaakt van Kraal architecten, de gehele bouwuitvoering is in samenspraak gedaan. ‘De woning is uitgebouwd, maar de indeling is niet geheel omgegooid. De trap is op dezelfde plek gebleven zodat we geen rigoureuze aanpassingen op de verdieping hoefden te doen. We hebben vooral gekeken hoe we een aangename leefruimte konden creëren met de extra vierkante meters op de begane grond.’

Stijlbreuk in jaren dertig-woning

Blok

Een houten volume met verschillende functies staat centraal in de plattegrond. Dit blok zorgt voor een scheiding tussen verschillende ruimte op de begane grond én er zijn een aantal essentiële onderdelen in weggewerkt, zoals de trap, het toilet, de keukenapparatuur en de kasten van de bijkeuken. De bijkeuken (rechts van de keuken) kan worden afgesloten met een schuifdeur die volledig in het houten blok verdwijnt.

‘De samenwerking van interieurontwerp en architectuur werkt heel goed. Om een voorbeeld te geven, het beton loopt van buiten door naar binnen. Ook zijn de meeste deuren push-to-open, behalve de koelkastdeur. Het is toch praktischer om die met een greep te openen. In die greep komt de diagonale belijning terug; een verwijzing naar de pui die schuin in de woning zit.’

Gebruikte materialen

Het gebruik van vooral hout en beton in de woning valt op, zowel binnen als buiten. ‘We wilden eenheid tussen buiten en binnen,’ legt Dijkers uit. ‘Hout is daarbij nodig om warmte te krijgen in het interieur. Er moet een goede balans zijn tussen de materialen; het beton, hout, de zwart stalen pui en het rvs keukeneiland.’

De wand die van de tuin tot in de keuken loopt is gestort, de gebruikte bekisting is nog zichtbaar in het beton, terwijl de betonnen vloer is gepolijst en dichtgemaakt. ‘Je ziet de vergankelijkheid in beton. Het wordt groen, je moet het schoon houden. De opdrachtgevers omarmen dat, het mag rauw zijn. Wat ik hieraan ook mooi vind, is dat het materiaal het materiaal mag zijn. Het hoeft niet weggemoffeld te worden. Het hout is ook gewoon hout. Dat is foutvrij, dus wel met tekening maar zonder noesten zodat het wat rustiger wordt. Daarin pakken we wel wat moois. Maar het is wel gewoon hout.’

Lees ook: Tiny house als fundamenteel nieuwe wijze van samenleven

Uitzicht

De positie van de keuken stond snel vast. ‘De eigenaren wilden zicht op de tuin. In de zomer wordt er een tafel buiten gezet, het is praktisch om dat alles bij elkaar te hebben. Vooral de lichtinval is heel mooi. Er komt veel licht binnen en we hebben een daklicht toegepast.’

De ranke stalen pui omkadert het uitzicht op de enorme tuin. Het keukeneiland van rvs heeft weer een andere rol. ‘Het geborstelde rvs in het kookeiland reflecteert het licht en spiegelt de omgeving. Daardoor voelt het eiland niet aan als een dominant blok, ondanks het grote volume ervan.’

Details

Dijkers is daarnaast trots op de kleine details, zoals de diagonale lijnen in de kastgrepen of de gordijnrail die in het plafond is weggewerkt. ‘De opdrachtgever wist op voorhand niet of ze raambekleding wilden of niet. Gordijnen zijn goed voor de akoestiek, maar het uitzicht (zonder gordijnen) is prachtig en zonder inkijk. De rails gaat daarom de hoek om, zodat men het gordijn helemaal kan weghangen aan de zijkant en de pui toch helemaal zichtbaar blijft.’

De rail is mee gestuct in het plafond, zegt Dijkers. ‘Vaak ontstaan daarbij scheurtjes. Daarom hebben we eerst hout in het plafond geplaatst en daaroverheen gestuct. Er is goed nagedacht over de technische details van het ontwerp om het eindresultaat zo simpel te laten lijken. Dat is het mooie van dit vak.’ 

Het eikenhout fineer dat door een meubelmaker is gemaakt raakt in de keuken en bijkeuken niet de grond; de deuren zouden anders niet open kunnen. Dat effect is ook doorgevoerd in de woonkamer, ook al zitten daar in het houten blok geen kasten die open hoeven. ‘Het levert het effect van een schaduw op. Het zijn kleine details, maar als je die niet hebt gedaan, wordt het minder mooi. De details maken dat het ontwerp helemaal klopt – voor mij althans.’

Tekst: Mark van der Heijden