Van 16 tot en met 21 april vindt in Rho Fiera Milano de 62ste Salone del Mobile.Milano plaats. Evolutie en innovatie zijn de sleutelwoorden van deze Salone, die steeds meer evolueert van een vakbeurs in een inclusieve, op waarden gebaseerde, verantwoordelijke context en structuur, die het hele jaar door relaties, verhalen en projecten genereert die relevant zijn voor de ontwerpgemeenschap.
Een evenement ook dat niet alleen ‘mooie’ en ‘goed gemaakte’ producten een uniek internationaal podium geeft, maar dat doet met een nieuwe, gedurfde, letterlijk ‘out of the box’-aanpak, een noodzakelijke voorwaarde voor evolutie en innovatie. Dit betekent voor de beursorganisatie een uitdaging die vraagt om visie, luisteren, analysevermogen, enthousiasme en nieuwsgierigheid – en een flinke dosis veerkracht en elasticiteit, om de hele ontwerpwereld ten goede te komen en de ‘beurservaring’ voortdurend te verbeteren.
Exposanten Salone
Er worden meer dan 1000 exposanten verwacht die op ruim 125.000 m2 hun producten zullen tonen, waarbij net als vorig jaar alleen de begane grond van de hallen zal worden gebruikt. Speciale presentaties van de Salone zijn Workplace 3.0 – met oplossingen voor werkomgevingen, en S.Project – met decoratieve en technische oplossingen voor (interieur)architectuur. Voor jonge talenten en ontwerpopleidingen is er weer de SaloneSatellite. Naast meubelen zijn er keukens en sanitair te zien op de tweejaarlijkse beursonderdelen EuroCucina en de Salone Internazionale del Bagno. Die onderdelen krijgen een geheel nieuwe, geoptimaliseerde lay-out, waarbij de gangen tussen de stand zijn vormgegeven met behulp van neurowetenschappen en de invoering van een filosofie waarbij de mens centraal staat. De exposanten worden gegroepeerd op basis van inhoud en bezoekersdoelgroep, om zo de bezoekerservaring te versterken.
Bijzondere installaties
Verdeeld over het beursterrein komen er drie bijzondere installaties. De eerste is Interiors by David Lynch. A Thinking Room in de hallen 5-7. De beroemde filmregisseur creëert twee identieke, gespiegelde ruimtes die zijn vormgegeven als symbolische deuren, waar je doorheen moet om je zelf onder te dompelen in het evenement. De tweede installatie is Under The Surface, vormgegeven voor de Salone del Bagno door Accurat, Design Group Italia en Emiliano Ponzi en te zien in hal 10. De presentatie toont onder meer de kracht, fascinatie en kwetsbaarheid van water. Op EuroCucina is ten slotte All You Have Ever Wanted to Know About Food Design in Six Performances te zien – een zestal projecten met reflecties, shows, lezingen en ‘taste experiences’.
- Bekijk ook
- www.salonemilano.it/en