De internationaal gerenommeerde Red Dot Award: Product Design is begonnen aan een nieuwe ronde van de competitie. Nieuw dit jaar: Red Dot breidt het beoordelingsspectrum uit met de meta-categorie ‘Sustainable Design’ die zich richt op duurzaam en verantwoord productontwerp.
In de metacategorie "Duurzaam Design" kunnen bijvoorbeeld duurzame, aanpasbare en materiaal- en energie-efficiënte producten, of producten gemaakt van hernieuwbare en recyclebare grondstoffen, uit alle sectoren worden ingeschreven.
Als onderdeel van het beoordelingsproces worden alle inzendingen eerst holistisch beoordeeld en vervolgens, in een tweede ronde, door de Red Dot-jury op de volgende specifieke kenmerken:
* Duurzame, evoluerende en aanpasbare producten
Duurzame en hoogwaardige productontwerpen bieden grotere voordelen omdat ze zelden hoeven te worden vervangen en kunnen worden doorgegeven. Ontwerpen die bijvoorbeeld met kinderen meegroeien, zich aanpassen aan hun ontwikkelingsfasen en daardoor langer kunnen worden gebruikt, staan in contrast met fast-moving consumer goods (FMCG). Multifunctionele producten kunnen flexibel worden gebruikt en verminderen het verbruik van afzonderlijke, gespecialiseerde artikelen.
* Materiaal- en energiezuinige constructie
"Less is more!" werd ooit gepropageerd door de architect Ludwig Mies van der Rohe, waarvan de geldigheid niet alleen geldt voor minimalistisch design en de reductie van complexiteit in het gebruik van dingen, maar ook voor materiaal- en energie-efficiënt bouwen. Minder is dus ook meer als het ontwerp en de constructie van producten ook materiaal en energie kan besparen en de belasting van het milieu kan verminderen.
* Hernieuwbare en recyclebare grondstoffen
Ontwerpers en bedrijven zijn ook verantwoordelijk voor de beslissing om hernieuwbare en recyclebare grondstoffen in het ontwerp op te nemen, aangezien de keuze van grondstoffen en andere materialen bepaalt of een product aan het einde van zijn levenscyclus kan worden gerecycled.
* Repareerbare en recyclebare producten
Ontwerpers en bedrijven hebben een doorslaggevende invloed op de vraag of producten kunnen worden gerepareerd of gerecycled om hun levensduur te verlengen en hun impact op het milieu te verminderen. Repareerbaarheid en recycleerbaarheid geven consumenten de mogelijkheid om duurzamer te handelen. Deze principes zijn al belangrijk in het ontwerpproces.
* Duurzaamheid geldt ook voor verpakking en verzending
Naast het product zelf speelt ook de verpakking een rol: ook een intelligent ontwerp dat verpakkingsmateriaal vermindert of het transport optimaliseert, beschermt het milieu.
- Bekijk ook
- red-dot.de