Nederlandse ontwerpbureaus Claessens Erdmann en Storeage-group ontwerpen pick-up shops Ochama, het nieuwe omnichannel retailconcept voor de Europese markt van Chinese retailgigant JD.com.
Storeage-group werkte samen met Claessens Erdmann architects & designers, voor de introductie van de Ochama pick-up shops in Europa. Na een jaar van onderzoek, ontwerp en bouw openden gistermiddag de eerste Ochama winkels officieel hun deuren in Rotterdam en Leiden, waarna meer locaties spoedig volgen. Het ontwerp ziet er op het eerste oog eenvoudig uit, maar deze winkels zijn state of the art. Uitgerust met robots, een volledig geautomatiseerd magazijn en self-service pick-up machines die de bestellingen van klanten afhandelen.
Ochama is onderscheidend door ‘het toepassen van industriële automatisering in de retailmarkt wat resulteert in meer efficiency en daarmee prijsvoordeel voor de consument’.
Het retailmodel is opgezet om in alle behoeften te voorzien, variërend van kleine winkels in stadscentra tot perifere distributiecentra met volledig uitgeruste showrooms/afhaalcentra.
Ochama gaf de opdracht aan het in Amsterdam/Shanghai gevestigde ontwerpbureau Storeage vanwege zijn Nederlandse wortels en kennis van de Europese retailmarkt. Voor het ontwerp bundelde Storeage de krachten met Claessens Erdmann, meesters op het gebied van retail in ‘fast moving’ sector.
- Bekijk ook
- ochama.com
- c-e.design
- storeage-group.com