Mode in de spotlights in pastelkleurig interieur

Projecten 03-01
Mode in de spotlights in pastelkleurig interieur

Het Duitse modelabel Marc Cain heeft de inrichting van zijn modezaken in eigen hand genomen: het interieur van alle ruim 100 Marc Cain Monolabel Stores wereldwijd wordt in-house ontworpen en in de eigen meubelmakerij geproduceerd – en daarna afgewerkt met lakken van ADLER. Zo ook het interieur van de nieuwste vestiging in Den Bosch; warm pastelroze en lichtgrijs zorgen voor een uitnodigende sfeer.

Mode in de spotlights in pastelkleurig interieur

Naast mode is architectuur de tweede grote passie van Helmut Schlotterer, die Marc Cain precies 50 jaar geleden oprichtte. Het was en is voor hem vanzelfsprekend dat niet alleen de kledingstukken in de ateliers van het hoofdkantoor in het Duitse Bodelshausen worden gemaakt, maar ook de presentatiemeubels en decoratieve elementen in de winkels. Verantwoordelijk hiervoor is de interieurafdeling, waar 22 (interieur)architecten, industrieel ontwerpers, technische tekenaars, projectcoördinatoren, magazijnmedewerkers en timmerlieden nauw met elkaar samenwerken.

‘Iedere winkel is voor ons een uniek project. Ons streven is niet dat al onze winkels precies hetzelfde shopconcept hebben – we willen juist rekening houden met de bestaande ruimte, de omgeving en eventuele historische elementen en deze combineren met onze eigen Marc Cain-stijl, zodat elke winkel zijn eigen, bijzondere uitstraling heeft,’ legt afdelingshoofd Tatjana Haag uit.

En hoe ziet deze Marc Cain-stijl eruit? Het modebedrijf kiest bewust voor een minimalistisch interieurdesign met strakke lijnen en monochrome oppervlakken. Hierdoor staat de kleurrijke modecollectie centraal:  het interieur zorgt weliswaar voor de juiste entourage, maar mag niet de boventoon voeren.

Lees ook: Wijnwinkel krijgt finishing touch met ADLER-lak

De nieuwste mode: pastelkleuren

Het draait bij Marc Cain allemaal om trends – en dat geldt ook voor de winkelinterieurs. Terwijl lange tijd klassiek wit in de mode was, richt het interieurteam zich tegenwoordig steeds meer op pasteltinten. Dat is ook terug te zien bij het nieuwste 'kindje' van de interieurafdeling, de nieuwe Marc Cain-winkel in Den Bosch: hier creëren warm pastelroze en lichtgrijs een warme sfeer. De monochrome oppervlakken vormen een mooi contrast met het donkere visgraatparket en de massieve plafondbalken van het monumentale pand in de oude binnenstad.

Glans

Het geraffineerde verlichtingsconcept van de winkel laat het glanzende interieur bovendien goed uitkomen. ‘We werken bewust met meubilair met een hoge glansgraad. De inrichting is daardoor niet alleen minder gevoelig voor vlekken en gemakkelijker schoon te maken; door de weerkaatsing van het licht wordt er zo ook een lichte en ruimtelijke sfeer gecreëerd. Op deze manier wordt onze kleding perfect in de schijnwerpers gezet,’ legt Haag uit.

Voor een perfect oppervlak vertrouwen de meubelmakers van Marc Cain op coatings van ADLER. De met een folie beklede MDF-panelen worden eerst met PUR-Ecofill bewerkt en vervolgens met de 2K-hoogglanslak Pigmopur Gloss NG in de gewenste kleur afgelakt. Dankzij de zeer goede weerstand is het oppervlak uitstekend bestand tegen scherpe nagels of vallende kleerhangers. Tegelijkertijd zorgt de lak voor een opvallende glans.