Kennis en logistiek partner voor de vakman

29-10-2021
Kennis en logistiek partner voor de vakman

Je voelt je klein als je rondloopt op het terrein en door de hallen van Ostermann in het Duitse Bocholt. Zeker in het magazijn, waar de hele logistiek van producten volledig automatisch gebeurt met 14 grote shuttle robots die de kratten uit de stellingen pakken waar ze vervolgens via een transportband vervoerd worden naar de plek waar de orderverwerking plaatsvindt.

Kennis en logistiek partner voor de vakman

‘We zijn van oudsher vooral sterk in kanten, met het grootste assortiment in Europa,’ vertelt Erik Sambros die de Nederlandse vestiging (Nijverdal) leidt. Naast kantenbanden levert Ostermann onder meer meubelfronten, beslag, scharnieren, werkbladen, greeplijsten, stelpoten en nog heel veel meer dat nodig is om een interieurproduct te kunnen maken. Samen met Marion Schönau, persverantwoordelijke, vertelt Sambros over Ostermann. Vanuit de thuisbasis Duitsland heeft het bedrijf, dat nog altijd familiebezit is, zijn vleugels uitgeslagen en is in een groot aantal Europese landen neergestreken. ‘Wij zijn de oudste dochter van Ostermann,’ aldus Sambros, ‘en België is er in 2012 bijgekomen.’ Als de markt in een bepaald land voldoende potentie blijkt te hebben, wordt er een eigen kantoor geopend waar klanten terechtkunnen met vragen, orders, advies en veel meer. Sommige landen die verder van Duitsland weg liggen, beschikken over een eigen magazijn met voorraden van waaruit klanten beleverd worden.

Kennis en logistiek partner voor de vakman

Logistiek partner
Ostermann is vooral groothandel, met daarnaast een deel eigen klantspecifieke productie. Er zijn zo’n 450 mensen werkzaam, die goed gekwalificeerd en betrokken zijn. Wat opvalt is de zorg waarmee alles is ingericht, tot en met de tuinen aan toe. We bezoeken onder meer de stalenkamer, waar een indrukwekkende hoeveelheid kantenmonsters te vinden is. Het moeten er vele duizenden zijn, dus de kans dat een klant misgrijpt is niet erg groot. Alles wordt uitgebreid gekeurd na binnenkomst en van alle soorten kantenband is een ‘oermonster’, als referentie, opgeslagen in wat je gerust een bibliotheek kunt noemen.

Kennis en logistiek partner voor de vakman

Ook kan Ostermann via zijn vaste leveranciers, die allemaal op hun specialisme zijn geselecteerd, iets exclusief voor een klant laten maken als dat wenselijk of nodig is. ‘Kantenband is iets bijna vanzelfsprekends, het is een strook van tussen de 12 en 100 mm, relatief bescheiden van formaat dus. Maar het is wél zeer bepalend voor het uiterlijk van een product en daarmee voor de uitstraling ervan. We maken daarom veel werk van de verbreding en verdieping van ons aanbod, mede omdat de markt steeds in beweging is met nieuwe kleuren, oppervlakte structuren. materialen en formaten.’

Kennis en logistiek partner voor de vakman

Breed klantenbestand
‘We kunnen ABS kanten vanaf 1 meter lengte leveren en richten ons op een breed klantenbestand. Eigenlijk kan iedereen die plaatmateriaal tot interieurproducten verwerkt bij ons terecht, van eenmanszaken tot grotere bedrijven in de interieurbouw, meubelindustrie en keukenbouw.’ Wie vóór 16.00 uur op een werkdag zijn keuze maakt uit de 50.000 artikelen op voorraad, kan erop rekenen dat de order nog diezelfde dag verstuurd wordt. Het hangt af van de vervoerder wanneer het pakket geleverd wordt. Dagelijks zijn er zo’n 6000 orderregels voor klanten wereldwijd. Het palletmagazijn is het indrukwekkendste deel van het bedrijf. Kratten worden door shuttle robots uit de stellingen gepakt, ze gaan constant heen en weer, op zoek naar het juiste product. Hardlopers in kantenband bevinden zich vooraan, zodat ze snel op de plek van bestemming komen waar medewerkers de juiste lengtes afsnijden. De rest van de rol gaat terug in de krat, deze wordt vervolgens op een transportband terug vervoerd naar het magazijn waar de robots ervoor zorgen dat de krat weer op de juiste positie in de stellingen terechtkomt. Tussen de rest van de ruim 40.000 kratten.

Kennis en logistiek partner voor de vakman

Ondersteuning
Natuurlijk gaat het vooral om de artikelen die Ostermann op voorraad heeft, die overigens ook online kunnen worden besteld. Maar vergeet ook de ondersteuning van de professionals niet. In Bocholt zijn vele van de tientallen medewerkers op de serviceafdeling opgeleid tot interieurbouwer. Ze weten waarover ze praten en kunnen klanten met vragen een advies op maat geven, zelfs in de taal van het land waar de klant woont. Laagdrempeliger is niet mogelijk. ‘Ook op onze Nederlandse vestiging zitten zulke deskundigen,’ vervolgt Erik Sambros. ‘Komen ze er niet uit, dan zijn er nog altijd onze Duitse collega’s bij wie we te rade kunnen gaan.’

Kennis en logistiek partner voor de vakman

Ostermann is alweer bezig met de volgende uitbreidingsplannen, nadat de afgelopen jaren voortdurend is bijgebouwd. Volgend jaar moet de schop de grond ingaan voor de bouw van opnieuw een hoogbouwmagazijn. Waar ook weer 14 shuttle robots komen om alle orders in goede banen te leiden. ‘Het is nodig, want de collecties van platenleveranciers worden steeds groter en zijn ook in meer maten verkrijgbaar. Dat heeft consequenties voor de kantenbanden en daar spelen wij op in. Bovendien kunnen we zo ook andere artikelen zoals meubelbeslag op deze manier logistiek verwerken,’ besluit Erik Sambros.

Kennis en logistiek partner voor de vakman