HoutPro+ timmert aan de weg

27-06-2022
HoutPro+ timmert aan de weg

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Door de coronacrisis hebben liefhebbers van HoutPro + liefst vijf jaar moeten wachten op een volgende editie van de vakbeurs, die van 1 t/m 4 november wordt gehouden in de Brabanthallen in Den Bosch. In die periode heeft de organisatie echter verschillende nieuwe kansen weten te benutten. Dit bleek uit de persconferentie van afgelopen week.

HoutPro+ timmert aan de weg

Zo is er sprake van een nieuwe bezoekersregistratie, die er voor moet zorgen dat de stroom aan bezoekers zo kort mogelijk wordt gehouden. Geen lange wachtrijen dus. Snel, vlot en efficiënt; dat zijn de sleutelwoorden, zo liet project manager Lieve Vermeulen weten. ‘We werken met HoutPro + aan de toekomst. Zo hebben we een nieuw scansysteem met QR-code ontwikkeld dat we gratis aanbieden aan onze exposanten. De exposant kan de QR-code van de bezoeker scannen en heeft zo alle nodige informatie beschikbaar. Tevens verwijst de code naar onze website. Dit is het platform waar bezoekers en standhouders alle informatie vinden die ze nodig hebben voor een succesvolle beurservaring. Deze vernieuwde website is stukken toegankelijker en overzichtelijker geworden. Exposanten kunnen zelf nieuws op dit platform zetten en producten bestellen waarmee ze hun stands kunnen inrichten.  Verder is er veel beleving op de beurs en verwacht ik een groot aantal kwalitatieve bezoekers.’ 

HoutPro+ timmert aan de weg

Fototentoonstelling en Maatwerk Awards

HoutPro+ timmert aan de weg

De beleving zal onder meer te proeven zijn tijdens de fototentoonstelling van HAUT Amsterdam.  Met een hoogte van 73 meter en 21 verdiepingen is dit het hoogste hybride houten gebouw van Nederland. Bezoekers van de beurs krijgen een bijzonder inkijkje in de  hybride houten woontoren,  die inmiddels wereldwijd als voorbeeld dient voor architecten, ontwikkelaars en aannemers.

HoutPro+ timmert aan de weg

Verder zal er tijdens HoutPro + speciale aandacht zijn voor de Baars & Bloemhoff Maatwerk Awards. Met deze prijs voor en door interieurbouwers krijgen vakmanschap en maatwerk interieurs de aandacht die ze verdienen. Als thema kiest Baars & Bloemhoff dit keer voor ‘The battle for talent’. Het tekort aan personeel blijkt namelijk een remmende factor voor interieurbouwers, waardoor projecten soms op de langere baan geschoven dienen te worden.  Het bedrijf gaat stad en land, werkplaats en vakopleiding, zagerij en kantine af op zoek naar talent. Van gevestigde namen die met hun interieurs hoge ogen opgooien tot aanstormend talent dat net om de hoek komt kijken. Bezoekers van HoutPro+ kunnen zich op de beursvloer ‘voorinschrijven’ (de officiële start van de inschrijvingen is vanaf 1 januari 2023). Tevens zet Baars & Bloemhoff tijdens de beurs interieurbouwers in het zonnetje.

HoutPro+ timmert aan de weg

Tiny house en Wood Loop

Een ander bijzonder initiatief is de presentatie van een tiny house, dat studenten van het Hout- en Meubileringscollege hebben gebouwd als eindproject van hun opleiding.  Voor dit project werken de studenten met Inlands hout (uit Nederlandse bossen), dat komt op de gevel van het tiny house. Ook wordt gewerkt met duurzaam isolatiemateriaal Isovlas. Dit is een restproduct uit de linnenindustrie en is erg geschikt om huizen mee te isoleren. Voor het plaatmateriaal is Ecoplex gebruikt, een duurzame soort multiplex met minder chemische stoffen. Tijdens de beurs zal de laatste hand gelegd worden aan het Tiny House.

Verder zal CBM, dat voor de eerste keer sinds jaren weer aanwezig is op HoutPro+, tijdens de beurs zijn leden en kennispartners opzoeken en bezoekers laten zien waarop de focus van de branchevereniging momenteel ligt. Er zal onder meer aandacht zijn voor Wood Loop: een initiatief dat elke houtverwerker, retailer en plaatmateriaalproducent – van klein tot groot, lid en niet-lid – in staat stelt om mdf en spaanplaat gemakkelijk én betaalbaar te recyclen. 

Investeringen en innovaties

Vermeulen kijkt na een afwezigheid van vijf jaar, de laatste HoutPro + werd gehouden in 2017, enorm uit naar de aankomende editie van de vakbeurs. Dat gevoel werd gedeeld door vicevoorzitter Jolanda de Groot (De Groot Bewerkingsmachines). ‘De afgelopen jaren waren door Covid-19 lastig. Tegelijkertijd is er volop geïnvesteerd en  geïnnoveerd’, vertelde ze.  ‘Gebruiksgemak en digitalisering zijn steeds belangrijker geworden om de output en efficiëntie van de productie te verhogen. We kijken enorm uit om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van machines te presenteren op  HoutPro +.’

Op HoutPro + staan 67 exposanten die de laatste machinetrends etaleren. Qua toelevering zijn 132 bedrijven vertegenwoordigd. Deze exposanten bezetten respectievelijk 3817 m2 en 6350 m2 aan beursvloeroppervlakte. Deze cijfers werden bekendgemaakt door Anja Stuerbout, sales manager van beursorganisator Claever Associates. ‘Er vinden ook heel wat nieuwe bedrijven de weg naar HoutPro+ dit jaar. Zo tellen we maar liefst 68 nieuwe deelnemers. 131 deelnemers van 2017 nemen opnieuw deel, dat zijn 2 op de 3 exposanten van 2017 die er nu dus opnieuw bij zijn. De indeling van de beurs is te vergelijken met de vorige edities. In hal 1 staan de machines, naar goede gewoonte in werking te zien. In hallen 5 en 6 verwelkomen we een breed gamma aan toelevering.’ 

Nieuwe producten

Ook Mark Bomer, sales manager van Hettich, deelde in het enthousiasme over de aanstaande HoutPro + . ‘We hebben door corona een aantal bewogen jaren achter te rug, waarin we klanten toch goed hebben weten te informeren.  Zo kregen klanten dankzij Hettich on Tour de kans om onze producten voor hun eigen huisdeur live te beleven en persoonlijk te testen.’ Volgens Bomer waren relaties van Hettich zeer enthousiast over deze service.  Alleen al van mei 2020 tot en met december 2021 hebben de Hettich-teams ongeveer 250.000 kilometer door bijna 20 Europese landen gereden. Bomer: ‘Nu kijken we natuurlijk heel erg uit naar de eerste week van november. HoutPro + is voor ons echt een thuiswedstrijd. Wij hopen vele interieurbouwers, meubelmakers, architecten en/of studenten te spreken tijdens de beursdagen en ze te enthousiasmeren en te inspireren met nieuwe ideeën en producten.’

Tekst: Ralf Pijnenburg 

Foto’s: HoutPro +