Nét als je denkt dat je alles zowat gezien hebt binnen de interieurbouw, kom je bij iemand terecht die zadelkamers inricht. ‘Je zult niet de eerste zijn die vraagt wat dat zijn,’ zegt Ilja Veekens uit het Limburgse Melderslo. Veekens denkt in mogelijkheden en spart daarvoor geregeld met Raymond Smits, sales partner meubel en interieurbouw bij Häfele. Een gesprek met twee bevlogen vakmensen.
Hoewel Ilja Veekens meer dan tien jaar werkzaam was in de interieurbouw, keukenmontage en chaletbouw, had hij nooit gedacht in de inrichting van zadelkamers terecht te komen. ‘Dat komt door mijn vriendin, die in de paardensport actief is. Door een zadelkamer voor haar te maken, kwam ik erachter dat er vraag is naar mooie houten producten in de paardensector. Ik richt me vooral op handelsstallen en streef naar betaalbaarheid. Ik wil dat mijn aanbod ook voor wat minder kapitaalkrachtige klanten bereikbaar is. Als je eenmaal iets passends voor een klant ontwikkeld hebt, spreekt zich dat snel rond in de paardenwereld waar ons kent ons geldt. Ik ben met Häfele in contact gekomen door een bevriende interieurbouwer. Hij werkt met producten van Häfele en toen dacht ik: dat ziet er goed uit. Ik was op zoek naar iemand die met me mee kon denken. Niet alleen qua producten, maar ook qua optimalisatie van mijn productieproces, want mijn bedrijfje is nog volop in ontwikkeling.’
Creatief mens
Raymond Smits, de meedenker, heeft behalve een schat aan kennis en ervaring – hij heeft zelf langere tijd een interieurbouwbedrijf gehad - ook een achtergrond als het om paarden gaat. ‘Ik heb vroeger zelf gesprongen en ken het wereldje. Als ik op vakantie ga, neem ik altijd mijn ruiterspullen mee. Dat, in combinatie met mijn werkzaamheden voor Häfele, maakt dat ik Ilja op maat kan adviseren. En hij, op zijn beurt, weet precies wat ruiters nodig hebben. Dat onderscheidt hem van andere interieurbouwers en daardoor kan hij goed inspelen op de wens van klanten. Ilja is een heel creatief mens, hij is altijd op zoek naar iets nieuws of juist naar het verbeteren van iets wat al bestaat. Eenvoud is de rode draad in wat hij bedenkt, met oog voor de praktijk. Daar denk ik graag in mee. Häfele heeft een groot assortiment en voor elk vraagstuk wel een oplossing. Zeker in het geval van een zadelkamer moeten materialen tegen een stootje kunnen, ze moeten robuust én ook nog eens betaalbaar zijn.’
En dat werkt, reageert Veekens. ‘Weet je, in het begin kocht ik ook wel eens wat bij de bouwmarkt. Nou, daar ben ik snel van teruggekomen. Mensen met paarden willen kwaliteit, zonder altijd de hoofdprijs te hoeven betalen. Raymond adviseert op maat, of het nu om ladegeleiders, scharnieren of led-verlichting gaat. Pas nog hebben we een speciale wasmand met klepscharnier voor vuile paardendekens geïntroduceerd. Ook geeft hij tips over hoe ik efficiënter kan produceren, bijvoorbeeld met speciale boormallen van Häfele of door een andere variant van een product te kiezen. Ik ben helemaal Häfele-minded geworden, we werken uitstekend samen met veel passie en plezier. Toen ik vorig jaar voor het eerst op een beurs stond, kwam Raymond van tevoren langs om nog even te checken of alles werkte zoals het moest. Dat gaat verder dan een klantrelatie.’
Lees ook: Häfele hanteert Good, better, best- principe
Eigen identiteit
Recent zijn de grepenborden van Häfele geïntroduceerd. ‘Dat is heel succesvol, mensen kunnen hun eigen grepen uitkiezen,’ vervolgt Raymond. ‘We keren het om: in plaats van dat we een greep voorstellen laten we klanten zelf kiezen. Zo kunnen ze hun meubelen een eigen, unieke identiteit geven. In het geval van de zadelkamers moet je kijken naar de materialen die worden toegepast. De panelen zijn dikker en hebben regelmatig een van de standaard afwijkende maatvoering. Paarden, dat is ook een stoere wereld waar wat steviger grepen bij horen, ook in uitstraling en kleur.’
Ilja vult aan: ‘Ik vind het prettig om meer aan te kunnen bieden aan klanten, iets wat beter past bij de meubelen die ze hebben. Een stalen greep bijvoorbeeld, dat ziet er lekker stoer uit. Ik heb een stevige kist voor het grepenbord getimmerd, samen met mijn vader, en neem alles goed verpakt mee naar klanten en beurzen.’
‘Voor mij is het simpel,’ zegt Raymond Smits tot besluit. ‘Degene die tegenover mij zit moet 100 procent tevreden zijn. Samen sturen op weg naar succes; het is in een notendop wat iedereen bij Häfele nastreeft. En of het daarbij om kleinere of grote bedrijven gaat, dat maakt voor ons niets uit. Mensen kopen van mensen. En al moet de basis natuurlijk in orde zijn, met goede en goed geprijsde producten, de gunfactor is en blijft belangrijk.’
Tekst: Reinold Vugs
- Bekijk ook
- Hafele.nl
- Veekens-zadelkamers.nl