Terwijl heel Nederland de prestaties van Oranje op de voet volgt, lanceren ambachtelijk ondernemers een online campagne. Om hun ambachten voor het voetlicht te brengen en te laten zien dat ambachtslieden bij uitstek maatwerk leveren. Je kunt het vinden op het platform: Gemaakt in Nederland (www.gemaaktinnederland.nl). Een unieke plek waar ondernemers actief in nu al twintig verschillende ambachten hun vak en werk promoten.
AmbachtNederland roept ondernemers in allerlei ambachten op om mee te doen. Samen maken we maatwerk uit eigen land, hét alternatief voor massaproducten van grote ketens. Het is belangrijk de ambachten in ons land zichtbaar te maken om verschillende redenen.
Meubelmaker René Onwezen (Amersfoort): “Ik vind het belangrijk dat meer mensen beseffen dat het geld het land uitgaat, als we spullen importeren. Elke euro die je uitgeeft aan een lokale ondernemer, is goed voor de Nederlandse economie. Via gemaaktinnederland.nl kunnen we laten zien wat wij in Nederland allemaal maken, repareren en restaureren. Dat zie je niet op de sites van online warenhuizen. Gemaakt in Nederland zou de nieuwe norm moeten zijn.”
Bevorderen duurzame keuzes
We realiseren ons steeds meer dat ons gedrag effect heeft op het milieu. Het belang van duurzame productie én duurzame producten staat vast. Ambachtelijke bedrijven zijn bij uitstek duurzaam. Ze maken gebruik van zo min mogelijk grondstoffen, werken vaak circulair en maken producten op maat die minder trendgevoelig zijn. Daarnaast zorgen zij voor reparatie en restauratie. Dé manier om de levensduur van producten te verlengen.
Campagne voor meer maatwerk
Consumenten die op zoek zijn naar uniek maatwerk, kunnen dit voortaan vinden op gemaaktinnederland.nl. Ambachten zoals de glazenier, lijstenmaker, parketteur, houtdraaier of meubelstoffeerder. Samen zorgen deze ondernemers voor meer instroom, afzet en waardering voor het Nederlands vakmanschap, want dat is hard nodig.