Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start met een campagne om mkb-werkgevers te inspireren hoe zij eenvoudig laagdrempelige leermomenten kunnen creëren. Onder het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leersituaties zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf.
Ruim veertig procent van de mkb-werknemers in de bouwsector leert veel van hun taken en collega’s.1 Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt een deel van de mkb-werkgevers nog naar manieren om leren te bevorderen. Om hen te ondersteunen en leren op de werkvloer te stimuleren, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de campagne ‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’.
Door de gratis Quickscan te doen op mijnleercultuur.nl ontdekken werkgevers in de bouw hoe zij leren op het werk nog meer kunnen stimuleren.
Ruimte voor verbetering in het mkb
Dat werknemers ervoor openstaan te leren op het werk, blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023). Maar liefst 92% vindt leren op het werk (heel) belangrijk. Toch is er met name in het mkb nog ruimte voor verbetering. Want waar bij grote bedrijven, met meer dan 250 werknemers, bijna de helft van de werknemers veel leert van taken en collega's, is dat in het mkb 37% (taken) en 39% (collega's).
Werknemers die leren op de werkvloer zijn bijna twee keer vaker tevreden met hun werk. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij hun werk en heeft informeel leren een positieve invloed op de energie en het werkplezier.2
1 Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en CBS, 2023.
2 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023.
- Bekijk ook
- minszw.nl